VEDTÆGTER FOR DANSK ZEBRAFINKE KLUB
Revideret og godkendt november 2018
§ 1
Foreningens
navn er Dansk Zebrafinke Klub, forkortet til DZK.
Foreningens adresse er formandens
adresse.
§ 2
Foreningen
har til formål at være samlingssted for enhver der har Zebrafinker,
Mågefinker,
Risfugle
og pragtfinkersom hobby, samt være med til at udbrede kendskabet til
hold og opdræt af de forskellige mutationer og kombinationer.
Formålet søges opnået ved
udgivelse af DZK – bladet via mail, arrangere udstilling (kåringsskue) og
sommermøde, afholdelse af foredrag, samt formidle viden om det nyeste inden for
hobbyen.
Enhver der har Zebrafinker,
Mågefinker, Risfugle og
Pragtfinker
som interesse, kan blive medlem.
Medlemskab inddeles i 2 grupper:
Familie: Familiekontingent dækker husstanden med børn indtil det
fyldte18 år.
Junior medlem: betaler et nedsat kontingent og har følgende
begrænsninger:
Deltagelse i generalforsamlingen
uden stemmeret.
2 a DZK udgiver mindst 4 gange årligt et
medlemsblad. Bestyrelsen udpeger / udnævner ansvarshavende redaktør og evt.
medredaktører til varetagelse af dette hverv.
2 b Foreningen afholder et DM hvert år. Bestyrelsen
og Udstillingsudvalg fritstilles vedrørende bestemmelse af sted og tidspunkt
for udstillingerne, også om det bliver sammen med anden forening.
§ 3
Generalforsamlingen
er foreningens højeste myndighed.
Foreningen ledes at bestyrelsen.
3 a Bestyrelsen kan nedsætte arbejdsgrupper blandt
medlemmer, hvor det er nødvendigt i forbindelse med foreningens virke.
Normalt er der følgende grupper:
1. Bladudvalg.
2. Udstillingsudvalg.
Hvert udvalg består af en formand
og max. 2 medlemmer. Udvalgsformanden er ansvarlig over for bestyrelsen og kan
indkaldes til bestyrelsesmøde.
§ 4
Som
medlem kan optages personer, som tilslutter sig foreningens formål.
Nye medlemmer modtager ved
indmeldelsen et eksemplar af foreningens vedtægter og udstillingsregler.
§ 5
Ordinær
generalforsamling skal afholdes hvert år i forbindelse med udstilling. Den
indkaldes
af bestyrelsen ved skriftlig meddelelse med mindst 14 dages varsel og med
angivelse af dagsorden.
Dagsordenen skal
indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Beretninger:
a) Bestyrelsens
beretning
b)
Udstillingsudvalgets beretning
c) Bladudvalgets
beretning.
3. Fremlæggelse af det
reviderede regnskab til godkendelse.
a.
Fastsættelse af kontingent for medlemskab.
4. Indkomne forslag
a) Bestyrelsens
forslag
b) Andre forslag
5. Valg
af bestyrelse
a) Valg af formand
som er på valg i ulige år.
b) Valg af kasserer som er på valg i lige år.
c) Valg af
bestyrelsesmedlem i ulige år.
d) Valg af 2
bestyrelsesmedlemmer i lige år.
(Alle valg gælder for
en toårig periode.)
6. Valg af
bestyrelsessuppleant.
(Vælges hvert år).
7. Valg af l revisor.
De to revisorer
sidder i 2 år, med l på valg hvert år.
Valg af
revisorsuppleant som er på valg hvert år.
8. Eventuelt.
Forslag, der ønskes
bragt til afstemning skal være formanden i hænde senest 10
dage før generalforsamlingen via mail.
Stemmeret har fremmødte
medlemmer, der har betalt familiekontingent for året og hvis
medlemskab har varet
i mindst 1 måned. Der kan ikke stemmes med fuldmagt.
Afstemningsmetoden fastsættes af dirigenten, dog kan et medlem forlange
skriftlig afstemning.
§ 6
Ekstraordinær
generalforsamling kan indkaldes, når bestyrelsen finder det nødvendigt.
Endvidere kan der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, når
mindst 1/4 af medlemmerne skriftligt fremsætter begæring herom med angivelse af
dagsorden. En sådan generalforsamling skal afholdes senest 3 uger efter
begæringen er modtaget af formanden.
§ 7
Bestyrelsen,
der består af formand, kasserer, næstformand, sekretær samt et
bestyrelsesmedlem. I alt 5 personer, som varetager det daglige arbejde i
foreningen.
Sekretæren skal føre referat over de på møderne vedtagne beslutninger. Skulle
et af bestyrelsesmedlemmerne fratræde i utide, skal suppleanten indtræde i
stedet, derefter har bestyrelsen lov til at konstituere sig.
§ 8
Foreningens
regnskab går
fra 1/8 -
31/7, regnskabet udsendes sammen
med indkaldelsen til generalforsamlingen, men med hensyntagen til, at der kan
ske ændringer, da regnskabet på dette tidspunkt ikke har nået en revidering af
revisorerne.
§ 9
Foreningen
kan nedlægges efter 2 særligt indkaldte generalforsamlinger med 3 ugers
mellemrum, og med ¾ stemmer for nedlæggelse. Såfremt klubben nedlægges,
bestemmer generalforsamlingen, hvad klubbens midler skal anvendes til.
§ 10
Generalforsamlingen
kan ekskludere ethvert medlem, som i afgørende spørgsmål modarbejder
foreningens arbejde, eller overtræder foreningens vedtægter. Der skal gives
den pågældende meddelelse om eksklusionen. Ekskluderingen kan kun ske når 2/3
af de fremmødte medlemmer stemmer for.
Den pågældende er berettiget til
at tale sin sag under behandlingen af spørgsmålet, men
har ingen stemmeret og kan i øvrigt ikke udøve medlemsrettigheder efter at være
ekskluderet.
§ 11
Disse
vedtægter kan ændres hvis 2/3 af de fremmødte medlemmer på en generalforsamling
stemmer for.